SchoolChangeDay 20 februari 2016
Zie je ook kinderen die problemen hebben op school?
Zie je kinderen die niet meer weten wat hun talent is?
Die zich onzeker voelen? Die somber en moe lijken te zijn?
Thuis deed de jongen dit niet en z’n moeder vond het ook erg vervelend.
De meester dacht thuis nog eens na over deze situatie en dacht terug aan de woorden van de kindertolk.
Een aantal weken geleden, kwam ze vertellen over het spiegelen van kinderen t.o.v. docenten. Zou dit kind hem
iets willen laten zien?, vroeg hij zich af.
Lees meer:
Waarom was dit kind niet te corrigeren? Wat is dan die spiegel?
De jongen liet keutels zien, ontlasting staat voor loslaten. Harde keutels, dan is het hardnekkig. De jongen
stampte de keutels plat, was bozig, waardoor het lastig op te ruimen was. Was er iets wat de meester nog
moeilijk kon loslaten en ook nog plat stampte? Was dit frustratie? De meester voelde dit nu niet, alleen de
jongen haalde wel frustratie omhoog. De meester reageerde boos op de jongen, waar was hij zelf nog boos
over? Kwam het uit z’n eigen kindertijd? Ja, want hij kreeg het gespiegeld van een jongen van vier.
De meester had het inmiddels goed weggestopt en gecompenseerd, maar het was voelbaar voor de jongen.
De meester keek eerlijk naar zichzelf en werd zich bewust van z’n eigen oude frustratie, z’n eigen conflict van
vroeger.
Diezelfde avond ging er bij de meester, door deze bewustwording, een andere energie stromen. De andere
dag stroomde er dus ook een andere energie in de klas.
Ik begrijp wat je bedoelt, ik heb je gezien energie.
2 dagen later poepte de jongen niet meer in z’n broek, maar vroeg de meester mee te gaan naar de wc.
De jongen zocht voor het eerst contact met de meester, vroeg om hulp. Het broekpoepen is niet meer
gebeurd, zonder dwang of straf. Maar als de meester weer even in z’n oude frustratie ging, zonder zich daar
altijd bewust van te zijn, zonderde de jongen zich opnieuw af.
De meester leerde de spiegel begrijpen en zodra hij z’n gedrag zelf corrigeerde, zocht de jongen weer
contact.
Dit is een voorbeeld van de vele voorbeelden die ik gehoord heb van de spiegels met docenten en leerlingen.
Het is zo mooi dat de bewustwording stap voor stap gaat doordringen!
Het doel van Change is in ieder geval, dat er in België over een aantal jaar in elke school het blad Change ligt!
Ook in Nederland is er veel beweging, het is nog niet altijd zichtbaar, maar achter de schermen wordt er
gewerkt om het onderwijssysteem aan te passen. Het doel is om andere lessen te gaan geven en kinderen
o.a. te gaan leren over hoe ze hun passie kunnen volgen, leren om hun eigen unieke talenten te benutten en uit
te bouwen. Lessen over lichaamsbewustzijn etc..
Ik wil hier zo graag aan mee werken, de kinderen zijn onze toekomst en zijn hier om ons allemaal inclusief
zichzelf te helpen naar een hoger niveau van bewustzijn!
Juist door hun gedrag en problemen.. Zij zijn vaak niet degene die alleen vastzitten, maar wij zijn het, de
ouders en de docenten die mogen leren zien wat ze ons nou eigenlijk willen zeggen!
Er worden nog meer bijeenkomsten gegeven, heb je interesse?
Kijk bij change op facebook of koop het blad, wie weet zie ik je daar!?
Ben je geraakt door dit verhaal of wil je me iets laten weten? Jou ervaring? Heb jezelf ideeën?
laat het me dan weten! Samen komen we verder..
Ik hoor het heel graag!